home
Academy / Academy
Making Generative Ambient Music with Max
Making Generative Ambient Music with Max

개강

2025년 4월 5일 토요일 오후 1시 30분 – 오후 4시 30분 (6주 과정)

 

강사

원우리

 

강의 소개

 

이 수업에서는 Max 프로그램의 구조를 활용하여 알고리즘 기반의 데이터 생성과 실시간 소리 합성을 시도합니다. 이를 통해 여러분만의 자동 생성 엠비언트 음악을 창의적으로 기획하고 실현할 수 있도록 돕습니다. Max 프로그램은 알고리즘을 활용한 데이터 처리에서 탁월하며, 동시에 소리 합성 프로그램으로서 무한한 가능성을 제공합니다. 기존의 DAW에서는 구현하기 어려운 유연한 시간성과 컴퓨터와 감상자 간의 상호작용적 가능성을 바탕으로, 독창적인 자동 생성 엠비언트 음악을 만들어봅시다.

 

Max 프로그램이 처음이시더라도 걱정하지 마세요. 수업에 쉽게 따라올 수 있도록 입문자용 템플릿을 제공합니다. 프로그래밍에 대한 두려움을 줄이고, 절차적 사고와 전자음악에 대한 감각을 키우는 데 집중해보세요.

Start Date

April 5, 2025 (Saturday)
13:30 AM – 16:30 PM (6-week course)

 

Instructor

WONWOORI

 

Course Overview

 

In this class, we will explore algorithmic data generation and real-time sound synthesis using the structure of the Max program. This will help you creatively design and realize your own generative ambient music.

Max excels in algorithmic data processing while also offering limitless possibilities as a sound synthesis program. Unlike traditional DAWs, it allows for flexible temporal structures and interactive engagement between computers and listeners. Through this, we will create unique, generative ambient music.

Even if you’re new to Max, don’t worry! A beginner-friendly template will be provided to help you follow along easily. The focus will be on reducing fear of programming while developing procedural thinking and a deeper sensitivity to electronic music.

강의 대상

  • Max 프로그램에 입문하고 싶은 분
  • Max 프로그램을 기반으로 사운드 설치, 공연을 하고 싶은 분

Target Audience

  • Those who want to start learning Max
  • Those interested in using Max for sound installations or live performances

필요한 준비 사항

  • 랩탑 컴퓨터 (Mac 혹은 Windows)
  • 이어폰 또는 헤드폰
  • Max 프로그램 (www.cycling74.com, 1개월 무료, 8버전 이상 권장)

Required Materials

  • Laptop (Mac or Windows)
  • Earphones or headphones
  • Max software (Available at www.cycling74.com, 1-month free trial, version 8 or higher recommended)

강의내용

Course Content

Day 1

  • 1차시: [Max] 데이터 변환의 관점에서 Max 데이터 다루기
  • 2차시: [Max] 데이터의 시간적 생성
  • 3차시: [MSP] 가산 합성에 대하여

 

Day 2

  • 4차시: [MSP] 진폭 변조에 대하여
  • 5차시: [MSP] 필터 적용하기
  • 6차시: [Max, MSP] 소리 합성 시스템에 시간적 변화를 적용하기

 

Day 3

  • 7차시: [MSP] 주파수 변조에 대하여
  • 8차시: [MSP] 되먹임 지연을 활용한 소리 합성에 대하여
  • 9차시: [Max, MSP] 비교-논리 연산자를 활용하여 음 발생하기

 

Day 4

  • 10차시: [Max, MSP] 파형 테이블 읽기-쓰기 합성에 대하여
  • 11차시: [Max, MSP] MC 오브젝트를 활용하는 멀티채널 소리합성에 대하여
  • 12차시: [Max, MSP] 그래뉼러 합성에 대하여

 

Day 5

  • 13차시: [Max] 데이터 소니피케이션을 위한 Max의 기초 다지기
  • 14차시: [Max, MSP] 데이터를 활용하여 사운드 생성하기
  • 15차시: [Max, MSP] 자동 생성 엠비언트를 위한 알고리듬 구축하기

 

Day 6

  • 16차시: [Max] 미디 컨트롤러를 활용하여 소리합성 제어하기
  • 17차시: [Max, MSP] 자동 생성 엠비언트를 위한 시간적 구성
  • 18차시: [Max, MSP] 자동 생성 엠비언트를 위한 소리합성 구성

Day 1

  • 1st Session: [Max] Handling Data in Max from a Data Transformation Perspective
  • 2nd Session: [Max] Temporal Data Generation
  • 3rd Session: [MSP] Additive Synthesis

Day 2

  • 4th Session: [MSP] Amplitude Modulation
  • 5th Session: [MSP] Applying Filters
  • 6th Session: [Max, MSP] Applying Temporal Changes to a Sound Synthesis System

Day 3

  • 7th Session: [MSP] Frequency Modulation
  • 8th Session: [MSP] Sound Synthesis Using Feedback Delay
  • 9th Session: [Max, MSP] Generating Sound Using Comparison & Logical Operators

Day 4

  • 10th Session: [Max, MSP] Waveform Table Read/Write Synthesis
  • 11th Session: [Max, MSP] Multichannel Sound Synthesis Using MC Objects
  • 12th Session: [Max, MSP] Granular Synthesis

Day 5

  • 13th Session: [Max] Fundamentals of Max for Data Sonification
  • 14th Session: [Max, MSP] Generating Sound Using Data
  • 15th Session: [Max, MSP] Building Algorithms for Generative Ambient Music

Day 6

  • 16th Session: [Max] Controlling Sound Synthesis with a MIDI Controller
  • 17th Session: [Max, MSP] Temporal Structure for Generative Ambient Music
  • 18th Session: [Max, MSP] Sound Synthesis Structure for Generative Ambient Music

수강료

600,000원

 

수강 인원

3~8명

Tuition Fee

600,000 KRW

 

Class Size

3–8 students

강사 소개

작곡가 원우리 WONWOORI(a.k.a. 이원우)에게 컴퓨터 음악은 우리를 둘러싼 세계, 그리고 인간을 이해하기 위한 매체입니다. 우리가 사는 세계, 그리고 인간은 너무나 복잡해서 이해하기 어려울 때가 많습니다. 작곡가 WONWOORI는 해석하고자 하는 대상의 데이터를 음악에서의 최소 성분인 정현파에 대입하고 분석합니다. 이 과정에서 작곡의 영감을 얻으며, 분석된 대상을 예술 매체의 중심에 세우기 위해 노력합니다. 특히 예술에서 소외되기 쉬운 대상을 조망하며 음악과 테크놀로지로 인간의 가능성을 확장하고 있습니다. 2019년부터는 인공와우 사용자의 기계적 청감을 연구하며, 생리적-기계적 청감의 교류 속에서 음악의 본질은 무엇인지 탐구하고 있습니다. 2020년 WeSA Festival에 참가하여 공연하였으며, 제로원데이 2021-2022, 2023 파라다이스 아트랩 페스티벌에서 작품을 발표하며 전자음악가로서 활발히 활동하고 있습니다.

Instructor Introduction

For composer WONWOORI (a.k.a. Lee Wonwoo), computer music is a medium for understanding both the world around us and human nature. The complexity of our world and humanity often makes them difficult to comprehend. WONWOORI approaches this challenge by mapping data from subjects of interest onto sine waves—the fundamental component of music—and analyzing them. Through this process, they draw inspiration for composition and strive to position the analyzed subjects at the center of artistic expression.

Their work particularly focuses on shedding light on overlooked subjects in art, using music and technology to expand human potential. Since 2019, they have been researching the mechanical perception of sound in cochlear implant users, exploring the essence of music through the interplay between physiological and mechanical hearing.

WONWOORI has been actively engaged as an electronic musician, performing at WeSA Festival 2020 and presenting works at ZER01NE DAY (2021-2022) and the 2023 Paradise Art Lab Festival.

 

840px