*본 강의는 영어로 진행됩니다.
개요:
프로젝트에 LED Lighting을 추가하는 것은 하드웨어와 소프트웨어에 대한 지식이 필요하여 어렵거나 압도적으로 느껴질 수 있습니다. 본 워크샵에서는 DMX 프로토콜에 대해 배우고, 이를 통해 pixel LED 조명을 어떻게 제어하는지, 그리고 TouchDesigner에서 pixel LED를 제어하는 시스템을 어떻게 만들 수 있는지 알아봅니다.
강사 소개:
록수(Loksu)는 조명, 기술 및 미디어 아티스트이다. 그는 상업 공간, 이벤트 및 박물관에 컴퓨터 제어 조명 시스템을 위한 맞춤형 하드웨어와 소프트웨어를 디자인하고 개발한다. 록수는 또한 한국에서 다수의 예술가, 음악가들과 협업하면서 어드밴스드한 실시간 오디오-비주얼 공연과 뮤직 비디오 작업을 하기도 했다.
*This workshop will be conducted in English.
Overview:
Adding LED lighting to a project can be challenging and overwhelming due to the required hardware and software knowledge. This workshop will cover the DMX protocol, teaching participants how to control pixel LED lighting and create a control system using TouchDesigner.
Instructor:
Loksu is a lighting, technology, and media artist. He designs and develops custom hardware and software for computer-controlled lighting systems used in commercial spaces, events, and museums. Loksu has also collaborated with various artists and musicians in Korea, working on advanced real-time audiovisual performances and music videos.
내용:
- 다양한 유형의 어드레서블(addressable) LED 소개
- 다양한 유형의 LED 컨트롤러 소개
- DMX 통신 프로토콜 소개
- 기본 LED 컨트롤러 회로 설계 및 이론
- DMX/Artnet/SACN LED 컨트롤러와의 연결 인터페이스
- TouchDesigner를 이용한 LED 맵핑 및 제어
소개
- Loksu의 이전 LED Lighting 작업 소개
- LED 조명 소개
- 다양한 유형의 pixel LED 조명 비교
- 다양한 유형의 LED 컨트롤러 비교
- LED 구성에 필요한 전력 요구량 계산
- 전형적인 배선 구성 보여주기
- 전력 공급 및 필요한 경우에 대한 예시
- 질문 및 답변
Workshop Content:
- Introduction to different types of addressable LED lights
- Overview of various LED controllers
- Introduction to the DMX communication protocol
- Basic LED controller circuit design and theory
- Interface connection with DMX/Artnet/SACN LED controllers
- LED mapping and control using TouchDesigner
Introduction:
- Overview of Loksu’s previous LED lighting projects
- Introduction to LED lighting
- Comparison of different pixel LED types
- Comparison of different LED controllers
- Calculating power requirements for LED setups
- Demonstrating typical wiring configurations
- Examples of power supply and additional requirements
- Q&A session
DMX와 인터페이스
- DMX 프로토콜 소개
- DMX 유니버스와 정의 설명
- 다양한 DMX 조명 및 장치 예시 보여주기(DMX 맵핑 문서 참고)
- DMX 프로토콜에서의 LED 맵핑 설명
- 컴퓨터에 LED 연결하기
- LED 바를 컨트롤러에 연결하고, 컨트롤러를 컴퓨터에 연결하는 방법 설명
- 맥과 PC에서 LAN 네트워크 구성 설정하는 방법 설명
- 질문 및 답변
TouchDesigner 프로그래밍
- TouchDesigner의 기본 인터페이스 리뷰
- 2개의 LED bar를 위한 기본적인 LED 매핑 시스템 생성
- 시뮬레이터/미리보기 화면 생성
- 테스트용 간단한 애니메이션 생성
- LED로 출력 및 테스트하기
- 보너스: (시간이 허용하는 경우)
- 16개 LED bar로 맵핑 확장하기
- 학생들끼리 번갈아가며 LED 출력 및 테스트 수행
DMX and Interfaces:
- Introduction to the DMX protocol
- Explanation of DMX universes and definitions
- Examples of DMX lights and devices (using DMX mapping documents)
- Understanding LED mapping within the DMX protocol
- Connecting LED lights to a computer
- Step-by-step guide on connecting LED bars to controllers and controllers to computers
- LAN network configuration on Mac and PC
- Q&A session
TouchDesigner Programming:
- Review of TouchDesigner’s basic interface
- Creating a basic LED mapping system for two LED bars
- Setting up a simulator/preview screen
- Creating simple test animations
- Outputting and testing with LED lights
- Bonus (time permitting):
- Expanding the mapping system to 16 LED bars
- Participants taking turns to output and test LEDs
대상:
TouchDesigner로 pixel LED를 제어하는 것에 관심 있는 초보자/중급자
수강생 최대 8명
금액:
8만원 (환불 규정: 9월 6일 수요일 오후 11시 59분 이후 환불 불가)
강의 시간:
일정: 2023년 9월 9일 토요일 오후 1시부터 5시까지 (4시간 (중간 휴식시간 포함))
준비물:
- LAN 포트가 있는 노트북 혹은 USB to LAN 어댑터 (Windows 또는 Mac)
- 소프트웨어: TouchDesigner 설치
- 선택사항: 쓰리버튼 마우스 (TouchDesigner 운영을 훨씬 편리하게 할 수 있음)
Target Audience:
Beginners and intermediate users interested in controlling pixel LEDs using TouchDesigner.
Capacity: Maximum of 8 participants.
Fee:
80,000 KRW (Refund policy: No refunds after Wednesday, September 6, 11:59 PM)
Schedule:
Date: Saturday, September 9, 2023
Time: 1:00 PM – 5:00 PM (4 hours, including breaks)
Required Materials:
- Laptop with LAN port or USB-to-LAN adapter (Windows or Mac)
- Software: TouchDesigner (pre-installed)
- Optional: Three-button mouse (recommended for easier operation in TouchDesigner)
