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[ RAFAEL - UNTITLE​D ]

라파엘(RAFAEL)은 유럽을 중심으로 활동하는 오디오비주얼 아티스트로, 유럽, 미국, 아시아 등지에서 공연을 펼쳐왔다. 라파엘의 작품은 영상, 개념 예술, 실험 음악을 융합한 작품을 관객 앞에서 실시간으로 공연하며 만들어가는 예술 형태로, ‘라이브 시네마’라고 표현할 수 있다. 

위사 페스티벌에서 라파엘은 최근 발표한 시청각 3부작인 ‘UNTITLED’에 기반해 실시간으로 사운드와 이미지를 편집하는 라이브 시네마 공연을 펼칠 예정이다. ‘UNTITLED’ 3부작은, 한국 민화를 현시대에 맞게 각색한 작품, 고립과 질병을 다룬 작품, 잊혀진 여왕의 비물질성을 이용한 역사 조작에 관한 작품으로 이루어져 있으며, 주로 소리를 이용한 표현에 기반해, 이야기를 듣는것처럼 즉흥적으로 이루어질 것이다.

 

RAFAEL is one of Europe’s most highly regarded audiovisual artists.

He has performed in festivals, museums and cultural institutions throughout Europe, America and Asia. His work can best be described as Live Cinema– a confluence of video, conceptual art and experimental music, all composed and interpreted before live audiences. Experimental live music, scratch, appliances, sounds de-constructions, noise & effects….

RAFAEL will give a live-cinema presentation, a kind of sound & image live edit, based on his recent audiovisual triptych "UNTITLED": one of his opuses is based on a Korean folk tale adapted in our contemporaneity. Another opus deals with isolation and illness. And another about the manipulation of history, using the immateriality of a forgotten queen. But this performance will be mainly based on sounds, improvised and manipulated live, in its perhaps least explored aspect: its narrative power.

[ YI SEUNGGYU X doravideo - Lissajous of Dimension ]

 

한국의 모듈러 신디서이저 연주자 YI SEUNGGYU와 일본의 모듈라 신디사이저 연주자 doravideo의 유닛. 레이저 시스템, LED 시스템, 드론 컨트롤 시스템, 솔레노이드 컨트롤 시스템 등의 새로운 기술을 적극적으로 도입하며, 본래 컴퓨터의 프로그램 언어인 ILDA, DMX, RC 프로그램을 컴퓨터가 아닌 자체제작 모듈에 적용함으로써 새로운 표현 방법을 모색하고 있다. 최신 기술, 스스로만들어낸 시스템을 파퓰러한 음악으로 변환해 관중들을을 놀라게, 즐겁게 하는 것을 목표로 한다.

‘Lissajous of Dimension’은 YI SEUNGGYU와 doravideo의 즉흥곡이다. 두 연주자의 소리를 자체 제작한 레이저 모듈을 통해 ILDA 신호로 변환한 후 직접 레이저 머신을 컨트롤한다. 퍼포먼스 전반에는 오실로스코프형 레이저 프로그램으로, 후반에는 벡터형 레이저 프로그램으로 레이저 리사주를 만들어 즉흥적으로 초이스하거나 양쪽을 조합해 연주한다.

 

Korean modular synthesizer performer YI SEUNGGYU and Japanese modular synthesizer performer doravideo have come together to seek new expressive methods by actively adopting new technologies such as laser systems, LED systems, drone controls, and solenoid controls by applying computer programming languages like ILDA, DMX, and RC for self-made modules rather than computers. Their goal is to surprise and entertain the audience by transforming cutting-edge technology and self-created systems into popular music.

‘Lissajous of Dimension’ is an impromptu song by YI SEUNGGYU and doravideo. After converting the sounds of the two musicians into ILDA signals though a laser module they created, they directly control the laser machine. The laser lissajous in the first half of the performance is an oscilloscope-type laser program and the second half is a vector-type laser program in which they perform spontaneously, choosing one or combining both.

[ 0to X IMMER -  Quantization ]

 

0to X IMMER는 김동현, 허성영, 두 명의 전자음악가로 구성된 미디어 아트 협업 프로젝트다. 두 사람이 경험해온 서로 다른 예술 분야의 개념을 공유하고 융합시키며 작업한다.

김동현은 작곡가이자 사운드 탐험가로, 비일상적인 이미지를 일상 속에서 향유할 수 있도록 풀어내는 것을 즐긴다. 클래식 타악기, 순수음악을 거쳐 현재는 전자음악을 공부하고 있다. 아티스트 본인의 실험적인 자기표현 욕구와 대중성에 대한 밸런스를 고민하며 다양한 장르의 유의미한 접목을 목표로 작업하고 있다.

허성영은 인간이 살아가면서 경험하는 수많은 가치를 재해석한다. 건축에서 공간을 바라보던 시각은 다양한 예술 분야에서 실험적인 사고를 가능하게 해주었고 이를 기반으로 가치라는 추상적인 주제를 사운드와 영상으로 표현하기 위해 연구하고 있다.

디지털 시대, ‘초고해상도’에 입각한 우리 세상은 정교하고 선명해 보인다. 그러나 고정된 크기의 공간일 경우  해상도가 높을수록 하나의 픽셀 크기가 더 작아지듯, 고도의 디지털 세상 속에서 개개인의 ‘고유함’은 축소된 것은 아닌지 생각해본다. 또한 인터넷을 통해 여과 없이 떠도는 무수한 정보의 확산이 개개인의 사유와 더 나아가 사회에 주는 영향을 조명한다. 낮은 진입장벽으로 손쉽게 얻을 수 있는 정보들의 무분별함에 의해 그리드(Grid)에 맞춰지지 않는 자유롭고 유연한 인간의 사고가 무의식적으로 제한되거나 Quantize되는 것은 아닐까?

‘Quantization’은 인간의 사유, 삶이 디지털화된 세상으로부터 어떤 영향을 받는가에 대한 의문에 착안한 사운드/ 오디오비주얼 작품으로, '디지털 시대 속 인간'이란 주제 아래 비정형적인 시청각적 표현에서 대립되는 요소들로 인한 변화, 그 속에서 모호해지는 ‘고유함’을 이야기한다.

 

0to X IMMER is a media art collaboration project by two electronic musicians KIM DONG HYUN and HEO SEONG YOUNG. The two share and combine the concepts from different art fields they have experienced.

KIM DONG HYUN is a composer and sound explorer who enjoys unraveling non-conventional images that can be appreciated in everyday life. After having studied classical percussion and music, he is currently studying electronic music. The artist reflects on the balance between the artist's own experimental self-expression of desire and popularity, and works with the goal to meaningfully integrate various genres.

HEO SEONG YOUNG reinterprets the numerous values that humans experience in life. The perspective of looking at space architecturally has enabled experimental thinking in various fields of art, and with this as a base, she is searching for ways to express the abstract theme of value through sound and video.

In a digital age, our world based on “ultra-high resolution” looks sophisticated and clear. However, in a fixed-size space, just as the higher the resolution means the smaller the size of a single pixel, one should consider whether an individual's “uniqueness” is reduced in a highly digital world. In addition, she demonstrates the impact of the vast amount of unfiltered information spread through the Internet has on individual thoughts and society. Perhaps free and flexible human thought does not fit into a grid that may be unconsciously restricted or quantized by easily accessible, indiscrete information? “Quantization” is a sound/audio-visual work that focuses on the question of how human thinking and life are affected by the digitalized world; under the theme of “humans in a digital world,” it talks about changes caused by contrasting elements in atypical audio-visual expressions, and “uniqueness” that becomes ambiguous in it.

[ SYNSPECIES - SYNSPECIES ]

 

SYNSPECIES는 Elías Merino와 Tadej Droljc이 가상 생태계에 영감을 받아 결성한 시청각 프로젝트로, 공허와 관련 없이 공존하는 개체들의 파괴적인 상호 작용에서 나타나는 불안정한 형태적 공간에 집중한다. 두 작가는 가상 시청각 개체, 디지털 아트 패러다임 및 내러티브 탐색에 관해 긴 토론과 개념 형성 과정을 거쳤으며, 이러한 이분법적 고찰과 대화, 갈등의 과정을 통해 SYNSPECIES를 구성하는 독특한 시청각 언어의 기반이 만들어졌다.
팀의 이름이자 작품 제목이기도 한 ‘SYNSPECIES’는 자신의 존재와 삶의 공간을 확보하기 위해 교차 수정, 돌연변이, 선택과 투쟁을 벌이는 시청각 개체들이 서식하는 비현실적인 세계를 탐구한다. 더불어, 폭력적인 힘에 의해 끊임없이 뒤섞이고 있는 비현실적이고 물질적인 세계를 공동으로 만들어간다. 그런 세계와 개체들의 존재는 동기화된 혼돈의 사슬과 유사한 지각 현상에서 분열된 내러티브로 보여진다.
SYNSPECIES는 컴퓨터 기반 코드와 아날로그 신호에 의해 만들어진 ‘엉킴’에 기반하는데, 이는 알고리즘 컴퓨터 생성 소리, 스톡홀름의 EMS Buchla 및 Serge 모듈식 시스템, 3D 기하학 합성에서 비롯된다. SYNSPECIES의 생생한 추상적 건축은 모호한 맥동의 시간 속에서 변동하며 끊임없는 분해 과정에 갇힌 새로운 공간을 하이브리드화하고 형성한다. 작품은 신성한 광활함 속에 담긴 당혹감과 본능의 상태를 탐구한다.

 
SYNSPECIES is an audiovisual project created by Elías Merino and Tadej Droljc. The project is inspired by virtual ecologies – unstable morphological space
s that emerge from a devastating interaction of co-existing unrelated entities with the void. This project emerged after several long discussions and conceptual drifts regarding virtual audiovisual objects, digital art paradigms, and narrative exploration. Based on these dichotomies, dialogues, and conflicts, the duo gave birth to the bases of an unique audiovisual language which framed SYNSPECIES.
The self-titled audiovisual performance SYNSPECIES explores unnatural oneiric fields  inhabited by multi-scaled audiovisual objects that are cross pollinating, mutating, adopting and fighting for their space and existence. They co-create a world of unreal physicality that is constantly kneaded by violent forces. Their existence appears to us as fractured narratives in the perceptual phenomena that resemble a chain of synchronised chaos.
SYNSPECIES feed on tangles made by computer-based code and analogue signals. They originate from algorithmic computer-generated sound, Stockholm’s EMS Buchla and Serge modular systems, and 3D geometry synthesis. The vivid abstract architectures of SYNSPECIES fluctuate in an ambiguous pulsating time, hybridising and shaping new spaces confined in a perpetual disintegration process. This project explores the states of bewilderment and the viscerality, framed in a sacred vastness.

 

[ CHALNA -  찰나(刹那) ]

 

CHALNA(찰나)는 2021년 Polarfront가 시작한 프로젝트이자 작품 제목이다. ‘즉흥’ 연주의 경계와 가능성을 탐구하는 동시에 전자음악 공연을 할 때 ‘즉흥성’을 이용해 관객과 연주자의 호흡을 연결하는 플랫폼을 연구한다.

자연과 인간이 만들어낸 사운드를 다양한 변형과 실험을 통하여 불규칙성과 규칙성이 혼재된 카오스적인 미적 하모니를 만들어 내는 것에 집중하고 있으며 이를 통해 관객과 연주자에게 새로운 경험을 이끌어내고자 한다.

현재 ‘PF LAB’ 의 프로듀서, 라이브 연주자를 주축으로 활동중이며, 사운드 이외의 다양한 아티스트와도 콜라보레이션 공연을 진행중이다

 

CHALNA is a project and the work title launched by Polarfront in 2021 to explore the boundaries and possibilities of improvisation while simultaneously studying platforms that connect the audience and performers in electronic music performances using “improvisation.”

It concentrates on creating a chaotic aesthetic harmony where irregularities and regularities are mixed through various transformations and experiments of sounds created by nature and humans, thereby bringing out a new experience for the audience and performers.

Currently, CHALNA is active mainly as a producer and live performer of “PF LAB”, and conducts collaborative performances with various artists other than sound.

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